För dig som arbetar med rekrytering

Sourcing för Rekryterare

Hur hittar och tar du kontakt med rätt kandidat?
Kursen vänder sig till dig som yrkesaktiv inom rekrytering och behöver komplettera med kompetens inom kandidatanskaffning (sourcing). Du får möjligheten att lyfta in dina egna aktuella rekryteringar för att maximera praktisk effekt.

Upplägget är utformat för att skapa en balans mellan teori och praktik. Kursen leds av lärare som är yrkesverksamma och aktiva inom rekrytering, vilket ger deltagarna insyn i verkliga arbetsförhållanden och aktuella branschutmaningar. Deltagarna arbetar med uppgifter som är direkt kopplade till verkliga arbetssituationer, vilket ger snabb och precis implementering i ditt arbete.

Kursens innehåll tar dig genom de centrala delarna av rekryteringsprocessen. Du börjar med att lära dig grunderna i effektiv rekrytering och fortsätter sedan med att fördjupa dig i specifika tekniker som LinkedIn-strategier, kommunikationstekniker och kandidatvård. Du tränas också i att använda storytelling för att skapa övertygande jobbannonser.

Genom kursens upplägg får du både de teoretiska kunskaperna och de praktiska verktygen som behövs för att lyckas med ditt sourcingarbete.

• Utbildningen sker på distans och kan kombineras med ditt ordinarie arbete.
  • Utbildningen är kostnadsfri!

Nästa kursstart är 24 september

Ikon budbil Längd 11 veckor

Ikon budbil Studieform 1-2 utbildningspass per vecka + självstudier

Ikon budbil Utbildningsort Distans via Teams

Ikon budbil Studietakt Kan kombineras med arbete

Ikon budbil Nästa start 24 september 2024

KURSPLAN Det här kommer vi lära dig

Innehållet struktureras runt tio moduler. Examinationsuppgiften består i att utföra de olika modulerna i en aktiv rekrytering som du arbetar med.

Har du ingen passande rekrytering kommer du genomföra en fiktiv rekrytering med dina nyvunna/fördjupade kunskaper inom sourcing (kandidatanskaffning).

Utbildningspassen spelas in så om du missar något är det ingen fara. Du kan ta del av det vid ett senare tillfälle när du har tid.

Datum: 24 sep - 5 dec
Två pass per vecka, tisdag & torsdag (13:30-16:00)
(paus v.44)

• Modul 1 - Kursstart och genomgång av kursens upplägg
  • Modul 2 - Personal Branding
  • Modul 3 - Rekryteringsprocessen
  • Modul 4 - Stakeholder Management
  • Modul 5 - Storytelling
  • Modul 6 - Sourcing (Boolean)
  • Modul 7 - LinkedIn som rekryteringsverktyg
  • Modul 8 - Kommunikation och outreach
  • Modul 9 - Kandidatupplevelse
  • Modul 10 - Examinationsuppgift, genomgång

HUVUDLÄRARE Sofia Broberger

Sofia Broberger är ett välrenommerat namn inom rekrytering, grundare av Sourcingskolan och populärt anlitad som rekryteringskonsult. Sofia både utbildar och genomför konsultuppdrag åt organisationer som Adecco, Tieto Evry, Ework Group, AFRY, Verisure, Systembolaget, Toca Boca, TV4, Avanza, Capgemini med flera.

"Det måste finnas ett bättre sätt, är en ständig tanke i mitt huvud. Oavsett om det är när jag hjälper en klient, arbetar med mina egna saker eller i mitt personliga liv. Jag får saker att hända, och jag älskar att göra skillnad. Oavsett om det är genom att frigöra tid genom automatisering, göra saker mer effektiva med nya förbättrade processer eller genom att hitta den lysande kandidaten. Jag hjälper mina klienter att arbeta smartare, inte hårdare. Jag har arbetat inom rekrytering sedan 2013 och jag älskar fortfarande genuint det jag gör, vilket är anledningen till att jag också delar med mig av min kunskap genom workshops och föreläsningar”

Läs gärna mer på YH-myndighetens webb där det finns uppdaterad information.

Yrkeserfarenhet minst ett år heltid som rekryterare, hr-konsult, konsultchef eller liknande tjänster där rekryteringsarbete är en del i yrkesrollen.

KONTAKTPERSON OCH UTBILDNINGSLEDARE Johanna Eriksson

Har du funderingar kring utbildningen, hur du ansöker eller annat? Hör av dig så hjälper jag till.

Utbildningsbevis

När du fullföljt utbildningen får du 30 Yrkeshögskolepoäng och ett Utbildningsbevis.