För dig som arbetar med utbildning

Digitalisera dina utbildningar

Denna utbildning ger dig en gedigen förståelse och kompetens så att du sen kan utveckla effektiva, målgruppsanpassade digitala utbildningar.  Vi blandar teori och praktiska övningar.

Under kursen får du lära dig Action Mapping, målgruppsanalys, effektiva pedagogiska metoder, och utveckla utbildningsflöde, övningar och planer för utvärdering. Vi använder olika AI-verktyg till idégenerering, målgruppsanalys, personas, interaktiva övningar och visualisering av utbildningsflöden.

• Utbildningen sker på distans och kan kombineras med ditt ordinarie arbete.
  • Utbildningen är kostnadsfri!

Nästa start 2:a kvartalet 2025

Ikon budbil Längd 20 veckor

Ikon budbil Studieform Utbildningspass i Teams, cirka en halvdag per vecka + självstudier

Ikon budbil Utbildningsort Distans

Ikon budbil Studietakt Deltid, kan kombineras med arbete (webbinarier spelas in och går att ta del av i efterhand)

Ikon budbil Nästa start 2:a kvartalet 2025

KURSPLAN Det här ingår i kursen

Innehållet struktureras runt åtta moduler som behandlar allt från applicerbara och effektiva teorier och metoder om vuxnas lärande till specifika metoder och verktyg för att skapa engagerande och effektiva digitala utbildningar.

Du som studerande kommer att lära dig att identifiera och analysera lärandebehov, utforma lärmål, välja och tillämpa lämpliga pedagogiska metoder och digitala verktyg, samt utvärdera utbildningens effektivitet.

• Modul 1 - Kursstart & Hur fungerar lärande?
  • Modul 2 – Problemformulering, effektmål och målgruppsanalys
  • Modul 3 – Lärmål, anpassningar och mätbarhet (bedömning)
  • Modul 4 - Hur når deltagarna målen och vilken/vilka metoder använder vi för det?
  • Modul 5 – Interaktivitet och aktivt lärande
  • Modul 6 - Övergripande struktur, den röda tråden och ditt innehåll
  • Modul 7 - Hur ska utbildningen se ut/upplevas? Enkel visualisering, verktyg och plattformar.
  • Modul 8 – Utvärdering och effektmätning

HUVUDLÄRARE OCH KONTAKTPERSON Sara Nyström

Sara har arbetat med utbildningsdesign och undervisning under hela sitt arbetsliv och hyser ett djupt intresse för digital utbildningsutveckling.

Under de senaste åren har Sara bland annat arbetat som huvudlärare och programansvarig på Lexicons 1-åriga YH-utbildning “Digital utbildningsproducent”. Att hon dessutom jobbar med kompetensutbildning inom generativ AI - gör ju att alla hennes kursdeltagare får med sig sådana kunskaper på köpet 😉

Läs gärna mer på YH-myndighetens webb där det finns uppdaterad information.

Yrkeserfarenhet minst 6 mån heltid i arbete som utbildare, lärare/pedagog, utbildningsproducent eller person i en roll med utbildnings- eller kompetensutvecklingsansvar, eller erfarenhet som ämnesexpert med uppdrag att förmedla kunskap till andra.

Utbildningsbevis

När du fullföljt utbildningen får du 50 Yrkeshögskolepoäng och ett Utbildningsbevis.

KÖP EN STUDIEPLATS PÅ YH-KORTKURS

Organisationer kan nu köpa en eller flera platser på ”Digitalisera dina utbildningar” utan att behöva gå igenom den traditionella antagningsprocessen. Detta kallas för uppdragsutbildning och innebär att en eller flera medarbetare hos er kan delta i kursen och dra nytta av samma högkvalitativa utbildning som studenter som har gått igenom hela antagningsprocessen.

Fördelen för er som organisation är att era medarbetare inte behöver konkurrera om de ordinarie platserna på kursen och ni har dessutom ett mer flexibelt startdatum.

Vad innebär det?
•    Samma kursinnehåll, upplägg och examination som för övriga kursdeltagare.
•    50 YH-poäng och utbildningsbevis efter genomförd kurs med godkänt resultat.
•    Ingen individuell ansökningsprocess och inga särskilda förkunskapskrav.

Pris per plats
•    25.000 kr per person exklusive moms.