Arbeta som

Redovisningsekonom

Som redovisningsekonom kan du vara generalist och arbeta med många olika områden men du kan även vara specialiserad med en spetskunskap. Allt beror på hur du utvecklar dig i yrket.
Att arbeta som redovisningsekonom innebär att du själv ansvarar för att kontinuerligt, efter grundutbildning, vidareutbildar dig för att hålla din kunskap uppdaterad. Med andra ord finns det, med denna utbildning i grunden, karriärvägar för den intresserade.

Redovisningsekonomens arbetsmarknad finns inom de både den privata och offentliga sektorn vilket ger en enorm valmöjlighet efter avslutad utbildning.

Ikon budbil Längd 2 år

Ikon budbil YH-poäng 400

Ikon budbil Studieform Platsbunden/hybrid*

Ikon budbil Utbildningsort Umeå

Ikon budbil Studietakt 100 %

Ikon budbil Behörighet Grundläggande, Särskilda förkunskaper

Ikon budbil Nästa start Hösten 2025

Majoriteten av föreläsningarna kommer att ske på plats i klassrummet men med möjlighet att följa online där du ser föreläsningen live på egen skärm.

 

Rollen som redovisningsekonom Det här gör en redovisningsekonom

Efter avslutad utbildning kommer du ha kompetens för att jobba med rapporter och analyser. Du kommer kunna genomföra budgetar och årsredovisningar, samt göra bokslut och periodbokslut.
Du kommer även ha kunskaper för att arbeta med:

  • Löner
  • Fakturering
  • Bokföring
  • Redovisningsarbete
  • Beskattning
  • Deklarationsarbete
  • Avstämningar och ekonomiska bedömningar
  • Skatte- och momsredovisning
  • Upprättande av ekonomiska rutiner
  • In- och utbetalningar
  • Reskontra
  • Kravhantering

UTBILDNINGSLEDARE OCH KONTAKTPERSON Sara Edfalk

Har du funderingar kring utbildningen, yrket eller hur du ansöker? Hör av dig så hjälper vi till.

Kursinnehåll Redovisningsekonom Det här kommer vi lära dig

Undervisningen sker på heltid och på plats under 2 år i Umeå. Den studerande har tillgång till Office 365 under hela studietiden.

Utbildningen bygger på lärarledda lektioner och självstudier. Då yrkesrollen kräver både självständigt arbete  och arbete i team så varieras även undervisningen med både självständiga arbeten och grupparbeten samt inlämningsuppgifter.

  • Kursinformation
  • Arbetsmarknad för Redovisningsekonomer
  • FAR/SRF
  • Teambuilding och grupputveckling
  • Entreprenörskap

  • Excel för ekonomer
  • Olika affärssystem
  • Tillämpning i praktiskt arbete
  • Olika standards i arbetet

  • Vanliga ekonomiska begrepp
  • Analyser av engelskspråkigt material
  • Läsa och förstå branschlitteratur
  • Undervisning och examination

  • Ekonomistyrningens utgångspunkter, syfte samt funktion
  • Finansiering
  • Rörliga och fasta kostnader
  • Resultatplanering
  • Produkt- och investeringskalkyler
  • Upprätta resultat- och likviditetsbudget samt balansräkning
  • Kalkylering

  • Egendom
  • Skadestånd
  • Juridiska strukturer
  • Olika typer av avtal

  • Löner
  • Beräkning av ersättningar
  • Skatteredovisning
  • Kontrolluppgifter
  • Uträkningar
  • Fakturering
  • Reskontra
  • Medbestämmande
  • Rekrytering
  • Uppsägning
  • Lagstiftning inom diskriminering och jämställdhet
  • Socialförsäkringssystemets roll

Efter slutförd LIA ska den studerande ha omsatt och tillämpat stora delar av sina teoretiska kunskaper till praktiskt relevant arbete inom ramen för kunskapsområdet. Studenten skall vara väl förberedd för yrkets arbetsuppgifter och på ett självständigt sätt kunna utföra dessa. Studenten skall kunna vidareutveckla och ge förslag på nya uppgifter. Därutöver ska den studerande fått goda möjligheter till att knyta värdefulla kontakter samt bygga ett strategiskt nätverk.

Efter slutförd LIA ska den studerande ha omsatt och tillämpat stora delar av sina teoretiska kunskaper till praktiskt relevant arbete inom ramen för kunskapsområdet. Studenten skall vara väl förberedd för yrkets arbetsuppgifter och på ett självständigt sätt kunna utföra dessa. Studenten skall kunna vidareutveckla och ge förslag på nya uppgifter. Därutöver ska den studerande fått goda möjligheter till att knyta värdefulla kontakter samt bygga ett strategiskt nätverk.

  • Skattelagstiftning
  • Inkomstbeskattning
  • Samband mellan redovisning och beskattning
  • Mervärdesskatt
  • Deklarationer
  • Personbeskattning
  • Företagsbeskattning
  • Skatteprogram

  • Den konsultativa rollen
  • Rådgivande eller servicegivande förhållningssätt
  • Den konsultativa processens olika faser
  • Verktyg i den konsultativa processen
  • Att förstå kundens verkliga behov genom aktivt lyssnande
  • Att hitta en kundanpassade lösningar och möjligheter

  • Aktuella affärssystem samt deras funktion
  • Aktuella programvaror för branschen
  • Årsredovisning och bokslut
  • Analyser
  • Hur genomförs en revision
  • Praktiskt redovisningsarbete
  • Kontering
  • Bokföring
  • OLF- Kund- och leverantörsreskontra
  • Betalning
  • Periodisering
  • Avstämning

  • Aktuella affärssystem samt deras funktion
  • Aktuella programvaror för branschen – IT tillämpningar
  • Årsredovisning och bokslut
  • Analyser
  • Hur genomförs en revision samt revisionens betydelse
  • Praktiskt redovisningsarbete
  • Konsultativt arbetssätt och kundvård

Kursen ska ge praktiska kunskaper och färdigheter av ett större utredande arbete inom ekonomiområdet. Arbetet skall vara kopplat till praktikföretagets verksamhet. Det skall till innehåll och omfattning vara utformat så att det är till nytta för både studenten och företaget.

  • Ge de studerande kunskap om de vetenskapliga teorier som ligger till grund för att genomföra ett analytiskt arbete i form av ett examensarbete
  • Ge de studerande handledning, i form av råd, stöd och återkoppling under processen med examensarbetet så att det genomförs det inom ramen för målformulerad inriktning

Kursinnehåll

  • Klargöra vetenskapliga inriktningar
  • Analysera innehållet där olika teser sammankopplas med tidigare behandlade teorier.
  • Förmedla underlag till kritisk granskning och kunskapshämtningens utgångsläge, förfaringssätt samt resultat
  • Ge lösnings- och utvecklingsförslag på problemformuleringen

En tredjedel av studietiden är arbetsplatsförlagd i form av lärande i arbete (LiA). Denna period tillbringar du på ett företag eller en organisation. LiA har visat sig vara en mycket effektiv väg till arbete där du som student får tillämpa dina teoretiska kunskaper och skapa värdefulla kontaktvägar.

Behörighet

För att kunna söka till utbildningen behöver du uppfylla grundläggande behörighetskrav. Det innebär att du måste ha en gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper, färdigheter och kompetenser. Denna utbildning kräver också särskilda förkunskaper.

Läs gärna mer på YH-myndighetens webb där det finns uppdaterad information. 

  • Avlagt gymnasieexamen
    eller,
  • Har svensk eller utländsk utbildning som motsvarar gymnasieexamen
    eller,
  • Är behörig till motsvarande utbildning i nordiska grannländer
    eller,
  • Kan tillgodogöra sig utbildningen genom utbildning, praktisk erfarenhet eller någon annan omständighet

Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper:

  • Matematik 2
  • Svenska 2 eller Svenska 2 som andraspråk

Inte behörig enligt ovan?

Bara lugn, det finns även andra möjligheter till att nå upp till behörighetskraven och gå utbildningen.

Kontakta din studie- och yrkesvägledare på din kommunala vuxenutbildning i din hemkommun så kan de hjälpa dig att komplettera dina betyg.

Saknar du fullständig gymnasieexamen eller de särskilda förkunskapskrav som behövs för den utbildning du vill läsa? Genom att ansöka med reell kompetens kan du på olika sätt visa att du har den kompetens som krävs. 

Med reell kompetens menas att du har motsvarande kunskaper men har tillägnat dig dem på annat sätt än genom kurser på gymnasieskolan. Det kan handla om kunskaper och erfarenhet som du fått genom andra studier, yrkeserfarenhet, föreningsliv eller volontärarbete. 

För att vi ska kunna ta med din reella kompetens i vår bedömning behöver du ladda upp din kompetenskartläggning, arbetsgivarintyg, tjänstgöringsintyg eller anställningsreferenser från din arbetsgivare. I dokumentet från arbetsgivaren skall det framgå både omfattning och längd på anställning/utbildning samt befattning.

Här är en länk till kompetenskartläggning att fylla i och bifoga din ansökan.

Urval

Om antalet behöriga överstiger antalet platser för utbildningen skapas en urvalsordning bland behöriga sökande utifrån kriterierna betyg och särskilt prov. Den totala poängsumman av betyg och provet bestämmer urvalsordningen. Högst poäng antas först och så vidare.

Poäng sätts utifrån betyg i följande kurser:

  • Svenska 2 eller svenska som andraspråk 2.
  • Engelska 5.
  • Matematik 2.
  • Företagsekonomi 1.
  • Företagsekonomi 2

Betygen poängsätts enligt följande skala:
F alt IG = 0, E alt G = 4, D = 5, C alt VG = 6, B = 7, A alt MVG = 8
Maxvärde betyg = 40 poäng

 

Alla behöriga som sökt utbildningen erbjuds göra ett särskilt prov. Provet består av svenska läsförståelse och datakunskap. Provet kan maximalt ge 50 poäng. 

De som deltagit i det särskilda provet erhåller mer poäng i urvalsordningen än de som väljer att inte göra provet.

Du ökar alltså dina chanser att antas till utbildningen genom att skriva det särskilda provet. 

Inbjudan till det särskilda provet kommer via mejl till dig när din ansökan är behandlad.

Examensbevis EXAMEN

När du fullföljt utbildningen får du en Yrkeshögskoleexamen. Du erhåller ett examensbevis, ett betygsdokument som visar dina betyg i samtliga kurser.