För dig som arbetar som medicinsk fotterapeut

Fotsår hos personer med diabetes

Förbättra din kunskap med vår kurs som fokuserar på hur huden och sårläkning påverkas av diabetes och de faktorer som påverkar denna process. Utforska hälsoekonomiska aspekter och nationella riktlinjer, samt förstå neuropati och angiopatis betydelse för diabetesfoten.

Lär dig att klassificera olika typer av sår och tillämpa rätt behandling, teknik och förband för att minska smärta. Vi erbjuder insikter i preventivt arbete genom utbildning för patienter, anhöriga och personal, och hur man ökar livskvaliteten och den psykiska hälsan för personer med fotsår.

Upptäck hur man arbetar i en sammanhållen vårdkedja och vikten av diabetesteam och multidisciplinära team för att förbättra resultaten för diabetespatienter.

Investera i din kompetens och bli en expert på att hantera sår och förbättra vården för diabetespatienter!

• Utbildningen sker på distans och kan kombineras med ditt ordinarie arbete.
  • Utbildningen är kostnadsfri!

Mer information om nästa tillfälle uppdateras på denna webbsida

Ikon budbil Längd 12 veckor

Ikon budbil YH-poäng 15

Ikon budbil Studieform Distans

Ikon budbil Utbildningsort 1 träff i Stockholm + 2 studiebesök på sjukhus nära dig

Ikon budbil Studietakt Deltid, kan kombineras med arbete

Ikon budbil Nästa start November, mer information kommer

Fördjupning inom ditt yrke Arbetsuppgifter

Utbildningen ger kunskaper och färdigheter för den medicinska fotterapeuten att självständigt och i arbetslag kunna ta ansvar för behandling av sår hos personer med diabetes utifrån en ordination.

• Klinisk undersökning av sår
  • Revidering av sår
  • Debridering av sår
  • Utföra olika sårbehandlingar utifrån ordination
  • Utföra ödembehandlingar och kompressionsbehandlingar utifrån ordination
  • Lösa problem vid infektioner

Behörighet

För att kunna söka till utbildningen behöver du uppfylla grundläggande behörighetskrav. Det innebär att du måste ha en gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper, färdigheter och kompetenser. Denna utbildning kräver också särskilda förkunskaper.

Läs gärna mer på YH-myndighetens webb där det finns uppdaterad information.

• Avlagt gymnasieexamen
    eller,
  • Har svensk eller utländsk utbildning som motsvarar gymnasieexamen
    eller,
  • Är behörig till motsvarande utbildning i nordiska grannländer
    eller,
  • Kan tillgodogöra sig utbildningen genom utbildning, praktisk erfarenhet eller någon annan omständighet

Du ska ha yrkeserfarenhet av minst 6 månader heltid i arbete som medicinsk fotterapeut, eller inom vården med sår.

UTBILDNINGSLEDARE OCH KONTAKTPERSON Sara Edfalk

Har du funderingar kring utbildningen eller hur du ansöker? Hör av dig så hjälper vi till.

KURSPLAN Det här kommer vi lära dig

Utbildningen sker på distans med 1 träff under två dagar i Stockholm och två studiebesök på ett sjukhus nära dig.

Utbildningen ger 15 Yrkeshögskolepoäng under 12 veckor.

• Diabetes påverkan på huden
  • Hur sårläkning påverkas av diabetes
  • Olika typer av sår
  • Prevention och avlastning av sår
  • Neuropathi och Angiopathi
  • Etiologi vid fotsår hos personer med diabetes
  • Charcot
  • Sårvätskans betydelse
  • Läknings hämmande faktorer hos personer med diabetes
  • Material vid såromläggning
  • Livskvalitet för personer med diabetes och sår på foten/fötterna
  • Compliance – betydelse för sårläkning
  • Olika typer av förband

Utbildningsbevis

När du fullföljt utbildningen får du 15 Yrkeshögskolepoäng och ett Utbildningsbevis.